donderdag 13 oktober 2011

Uitje: De zon opzoeken in Spanje

Woensdag 5 oktober was het eindelijk zover, ik ging samen met mijn zus de zon opzoeken in Malgrat de Mar. We gingen pas om 17.50 uur vliegen, dus 's morgens rustig pakken, de wasbak nog ff kitten en de auto wegbrengen om de radio te laten repareren.

We kwamen rond 20.00 uur aan in Barcelona, vanaf daar eerst de huurauto ophalen en daarna doorrijden naar Malgrat. In het vliegtuig zaten we al te bedenken wat we vergeten waren; Danielle haar badpak en handdoek en de navigatie. Gelukkig hebben de smartphones tegenwoordig ook navigatie en deze leek het goed te doen, totdat bleek dat het eindpunt niet in Malgrat, maar Pineda de Mar was. Dat was snel opgelost door de weg te vragen en rond 22.00 uur waren we op ons kamer.

Donderdag zijn we eerst de stad gaan verkennen en op zoek gegaan naar badkleding. Rond de middag was ons doel geslaagd en konden we de nieuwe aankopen gaan testen in het zwembad van het hotel. 's avonds lekker gegeten op het strand bij de Mexicaan.

Vrijdag had mijn zus afgesproken bij een paardenstoeterij om daar rond te kijken en te rijden. De locatie was blijkbaar moeilijk te bereiken, dus werden we opgehaald in het centrum en vanaf daar was het een roller coaster ride de bergen in via steile zandwegen. Bij het terrein aangekomen hebben we heerlijk geknuffeld met alle dieren en genoten van de gastvrijheid van het gezin en de prachtige locatie. Uiteindelijk gingen we pas om 16.00 uur weer terug naar het hotel en hebben we dus niet meer aan het strand gelegen. Aangezien we bijna geen groenten bij het eten kregen, hebben we een restaurant in de buurt opgezocht die een lekkere maaltijd salade had. Ideaal voor mijn zus (die had sla bij haar maaltijd) en ik kon heerlijk genieten van een salade.

Aangezien het vrijdag wat had geregend en daardoor zaterdag ook nog vrij koel was, gingen we toen naar Barcelona. Een mooie deal gemaakt waar de trein en tourbus gecombineerd was en na een mooie treinrit langs de kust kwamen we aan Plaça de Catalunya waar de touringbussen vertrokken. Na een paar minuten rijen zagen we een woning die ook zo in de Efteling zou kunnen staan. De informatie vertelde ons dat dit een huis van de architect Gaudi was, iemand waar zowel Danielle als ik nog nooit van hadden gehoord, maar na de rondrit was het onze nieuwe favoriet. Ik heb nu ook een boek van zijn werk gekocht en daar gaan nog wat Google acties uitkomen. Na de tour nog wat gewandeld in Barcelona naar een kathedraal en in een heel mooi stuk oude stad uitgekomen. Vanuit daar zijn we ook op zoek gegaan naar een eetgelegenheid. We zijn uiteindelijk bij een soort van slager/restaurant uitgekomen die een heerlijke steak serveerde (wat uiteindelijk wel onze duurste maaltijd van deze week bleek te zijn :p)

Zondag zouden we 's morgens naar Girona gaan, maar we wilden ook fruit halen op een markt in de buurt. Het geluk wou, dat er onderweg naar Girona een markt was, dus we zouden daar ff stoppen. Nou dat ff stoppen is uiteindelijk de gehele ochtend geworden; bijna het hele dorp was 1 grote markt (met sommige kramen zo schuin op de heuvel dat ik mij afvroeg hoe het kon blijven staan). Ook nog onze slag geslagen met wat leuke kleding en voor Danielle een zomerjas (van 12.50!) 's middags zijn we dan eindelijk naar het strand gegaan, maar helaas was de zee erg wild en hebben we de dag afgerond in het zwembad van het hotel. Toen het zonnetje verdween hebben we een Italiaans restaurant opgezocht met een serveerster die perfect Engels kon (en dat was ook wel eens fijn). 's avonds weer in de bar wat geïnternet en *uhm* genoten van de karaoke.

Op maandag hebben we een nieuwe poging voor Girona gedaan en zowaar hij was gelukt. Hoewel het parkeren zo moeilijk was, dat we bijna weer terug waren gekeerd. Maar na een kort (en nuttig) bezoek aan de VVV zijn we Girona ingewandeld en het was werkelijk een prachtig gebied. Helaas deed het vele klimmen en de snel warmer wordende dag de tijdsduur van ons bezoek wel inkorten, maar als je van oude gebouwen houd is dit zeker een aanrader.
's middags hebben we opnieuw een poging op het strand gedaan, de wind was gedraaid en wat gaan liggen, maar helaas de sterke onderstroom was er nog wel. Dus ook deze keer zijn we uiteindelijk in het zwembad geëindigd. Aangezien we toch een huurauto hadden en we elke keer een groot winkelcentrum vanaf de weg zagen, zijn we deze avond daar naartoe gereden. Achteraf was er weinig te doen, qua winkels (de dierenwinkel was open maar 2 katten in een hokje van 1m2 deed ons plezier snel vergallen...) Maar we zagen wel een wok restaurant met natuurlijk onbeperkt groentes en voor maar 11,50! Dus de keuze was snel gemaakt en na een korte wachttijd (het restaurant was geopend om 19.30, maar we mochten pas binnen om 20.00 uur) konden we genieten van een goede maaltijd. Wel erg mooi ook om te zien hoe hij al wokkend een soepje maakte :0 Al met al jammer dat we hier pas zo laat achter kwamen, anders weet ik zeker dat we hier nog een keer waren gaan eten.

We hadden bij de VVV van Girona nog een flyer gevonden voor paard te rijden op het strand, wat Danielle wel graag wou doen. Dus via het hotel nog geprobeerd te bellen, maar helaas kregen we geen gehoor. Uiteindelijk zijn we er dinsdag maar op de pof naartoe gereden en helaas zoals te verwachten kon er niks meer geregeld worden voor die dag en woensdag zouden we al naar huis gaan. Maar mijn zus heeft haar knuffelverslaving weer kunnen voeden en we hebben wel het terrein uitgebreid kunnen bekijken. Vanuit de paarden naar een dorpje in de buurt waar we ook weer de VVV binnen waren gelopen, want ik wou toch nog proberen te snorkelen in zee en misschien wisten ze hier een duikschool die nog actief was. En ja hoor, geluk er was een duikschool die nog snorkeltrips deed, maar ze had ook een folder met baaien waar je ook kon snorkelen. De duikschool was helaas dicht, dus we zijn naar 1 van de baaien gereden en dat was een succes. Hier was de zee wel zo dat je lekker kon zwemmen en vooral snorkelen. En wat blijft die onderwaterwereld toch magisch; je hoort alleen het water de vissen die vredig hun gang gaan, de luchtbubbels als het water op de rotsen slaat; Heerlijk!
's Avonds zijn we in een Engels restaurant beland, duidelijk in het buitenlandse straatje (je moest opeens opletten wat je zei, want de helft van de eetgelegenheden waren Nederlanders :p). Tja en als je dan in een Engels restaurantje je zit in Spanje, moet je toch wel de Fish en chips bestellen ;), mijn zus heeft weer een poging gedaan om de Nederlandse biefstuk te krijgen, maar helaas was dat weer niet gelukt.
En dat was dan alweer de laatste avond in de bar, nog snel ff via het internet daar gezocht hoe we de volgende dag moesten rijden en of er tijd was om nog naar park Quell te gaan en te genieten van het werk van Gaudi. De planning zag er goed uit en zo gingen we op tijd naar bed om de volgende dag op tijd te kunnen vertrekken.

Woensdag, onze laatste dag, zijn we rond 9 uur vertrokken richting Barcelona. De rit ging goed tot op het laatste moment waar we 1 afslag miste en vervolgens een half uur door Barcelona croste om een U-turn te kunnen maken. Maar zo kwamen we precies bij de opening van het park aan en hebben we lekker gewandeld omringd door de kunstwerken van Gaudi.
Na twee uur werd het een stuk drukker in het park en werd het tijd om door te rijden naar de autoverhuurder. Ondanks onze woeste rit door de bergen, had ze niks op te merken en ze zag meteen dat de tank vol was, dus we kregen ons benzinegeld ook meteen terug. Om 13.00 uren waren we op het vliegveld en na een korte lunch stonden we in de rij om het vliegtuig in te gaan. 17.00 uur landen we veilig en wel weer in Eindhoven waar we verwelkomd werden door grauwe regen, jep het was definitief, we waren weer terug in Nederland!

1. de heer Gaudi heeft een zeer aparte kathedraal staan in Barcelona. Hij is nog niet af, komt mogelijkerwijs ook nooit af. De bouwtekeningen zijn nog niet helemaak klaar. Een Gaudi kan ze ook niet meer klaar maken. Desondanks blijft het een wonder

Wiet

2. Klopt, er stond ook een foto tussen van de kathedraal Sagrada Familia: http://2.bp.blogspot.com/-4LnxPjX1How/Tp7VQNEdpZI/AAAAAAAAAHg/hEjnbdjjbw4/s1600/CIMG2566.JPG
    Helaas zijn we er niet binnen gegaan, achteraf gezien had ik dat gewild.

3. Ik krijg bijna kromme tenen van je blog: Gaudí niet kennen (foei!) en niet naar binnen gaan bij de Sagrada (zo'n gemiste kans! Zulke mooie ramen! Pilaren die ook echt iets weg hebben, zoals bedoeld, van bomen. En als je een beetje lenig bent had je een glimp van zijn graf kunnen zien)...
    Ik neem aan dat je intussen al weet dat het 'Eftelinghuis' Casa Batlló heet en aan de manier waarop je de foto hebt gemaakt te zien had je een paar seconden later naar rechts moeten kijken dan had je Casa Milà (waar je eigenlijk voor een paar euro op het meer dan fantastische dak had moeten staan) ook nog kunnen zien.

Groetjes Marleen

4. Je moet toch ook nog wat overhouden voor een volgende keer ;)

Nee, maar 1 dag Barcelona; waarbij je pas rond 11 uur er bent en rond 18.00 uur weer donker is betekend dat je extreem weinig tijd hebt om ook dingen echt te doen.

En eigenlijk vond ik hem zo ontdekken veel leuker dan dat iemand mij er ooit over zou vertellen :D