maandag 4 juli 2011

"nutteloze" weetjes: Vette ovenschaal schoonmaken

Aangezien bakken een hobby van mij is, gebeurt het nog wel eens dat er vet uit het bakblik op bijvoorbeeld de glasplaat eronder lekt. In principe geen probleem ff wat afwasmiddel en schrobben en het is schoon. Maar soms gebeurt het mij wel eens dat ik dit niet door heb gehad en mocht dit nou laatst net gebeurt zijn toen ik van de kersen van een collega 18 kersenflappen ging bakken....
Aan het einde was de glazen ovenschaal dus zwart en alle hardnekkige schoonmaakmiddelen die ik in huis had maakte daar geen verschil in. Gelukkig is daar onze grote vriend Google weer die mij het antwoord bracht:
Stop de glazen schaal in een vuilnis zak met een scheutje ammoniak. Sluit de zak goed af en laat dit een nacht staan weken/dampen. De volgende dag liggen de 'vellen' vet los op de schaal en kan je deze zonder schrobben verwijderen.
Blijkbaar werkt dit trucje ook als je vieze plekken in je oven hebt; een schaaltje ammoniak in de oven te zetten en deze (eventueel oven aanzetten op 50 graden) een tijdje laten staan. (je stinkt vervolgens wel je huis uit volgens mij)

Ik blij, collega’s blij (de flappen vielen namelijk goed in smaak) en misschien een lezer van deze blog ook blij :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten